johannes blog

johannes blog

Køb mink selvom dyret lider

MedierPosted by Johanne Boesdal Wed, April 18, 2012 15:55:48

Annoncen fik mig til at stoppe op og sætte morgenkaffen fra mig. Og jeg læste rent faktisk teksten fra ende til anden. Så langt så godt. Og alligevel ikke. For jeg kan ikke gennemskue, hvad minkavlerne vil have mig til at mene og forstå. Skal jeg holde op med at købe mink (hvis jeg var målgruppen for pels) fordi man ikke kan udelukke dyret lider? Næppe. Og omvendt, hvis jeg skal informeres om, at danske minkavlere er verdens bedste – så er det ikke en god idé at sætte fokus på netop den ene procent af dyr, der har sår i pelsen og misrøgtes.

Teksten slutter med: ”Men tilbage står spørgsmålet, om vi har plads til denne svaghed i det danske samfund?” Her bliver det helt sort. Hvad skal jeg sige? Med billedet af en skambidt mink ovenover, bliver spørgsmålet nærmest retorisk. I en note får vi af vide, at minkavl skaber mange tusinder arbejdspladser i Danmark. Og indtjener Kopenhagen Fur milliard-beløb (og dermed skattekroner). Den information skal bruges konstruktivt – eller undlades. Brugt i en note skaber den bare støj – og koblingen mellem et såret dyr og en milliardindtjening er uheldig.

Den er et godt eksempel på, hvad der sker, når kommunikationen er uklar og der ikke er ét tydeligt budskab. Enten sker der ingenting – og i værste fald vækker annoncen de helt forkerte følelser hos læseren.

Så når nu de selv spørger … så tror jeg bare, jeg beholder min blå jakke i bomuld.