johannes blog

johannes blog

Det usynlige aftryk

OrdPosted by Johanne Boesdal Thu, January 26, 2012 15:53:26

Copywriter og ghostwriter. Kan det blive mere usynligt? Næppe. Og paradoksalt nok har vi til opgave at hjælpe andre med at finde deres budskab og udtrykke deres unikke, originale, opsigtsvækkende, mig-glemmer-du-aldrig sider.

Det betyder rent faktisk, at jeg i løbet af en arbejdsdag kan påtage mig op til tre forskellige identiteter, ambitioner og drømmescenarier for fremtiden. Jeg kan snildt gå fra at være ambitiøs investeringspartner i marineindustrien med ambitioner om at indtage det tyske og svenske marked og lege med store drenge som Mærsk og Siemens, der går efter profitoptimering og omkostningsreducering (og flere ord, der slutter på –ing). Til at udtrykke min begejstring og indfølte glæde ved Svaroopa Yoga og slutte tilbuddet af med et ”namaste”. Eller lade mig rive med af duften og smagen af veltilberedt mad skabt med kærlighed og lysten til at udforske mine og andres smagsløg.

Jeg elsker det. At sætte mig ind i, hvad teksten skal skabe for dem, jeg skriver for. Det er både spændende og berigende. Men der er i jobbet en interessant balancegang imellem transformation og personligt aftryk, som ikke kommer til udtryk i titlerne copywriter og ghostwriter. Min kunder køber ikke udelukkende en formidling af deres egne tanker – de køber også min fortolkning af deres personlige udtryk. Et øje, der kan se det hele fra en anden vinkel og ved, hvad der virker fra modtagerens optik.

Kan det siges i én titel?

Her hjælper (alt for mange!) timer med Wordfeud ikke…

Nytårsforsætter

OrdPosted by Johanne Boesdal Sun, January 15, 2012 15:41:45

1.

At fortsætte den fantastiske proces jeg er midt i med mit lille firma, som gør det hele værd. Fortsætte med at skrive. Interviewe. Lytte og udvikle nye ting på skrift. I 2012 vil jeg taste videre og knokle for at bevare det nærvær og den skarphed, det kræver at gøre et godt stykke arbejde. Hver gang.

2.

At udvide. Ikke med flere hænder, men med nyt koncept, der passer til mit temperament, mine kompetencer, erfaringer og ikke mindst min passion.

Ja, det handler om bøger.

3.

At nyde det hele i højere grad. Solen, kaffen, musikken, sovende børn, duften af tulipaner og varmt brød. Samarbejdsrelationer, der give god mening. Det sidste punktum i en tekst.

Det handler vel ikke kun om at overleve...

OrdPosted by Johanne Boesdal Thu, September 22, 2011 12:59:00

”Det du ikke dør af, gør dig kun stærkere.” Jeg har tit undret mig over det udsagn, og jeg er faktisk ikke helt sikker på, at det er sandt.

Hvad betyder det? At det kun er godt at få en masse gok i nødden, og jo flere du får, jo bedre bliver du til at holde dig oven vande som en korkprop, der altid dukker op til overfladen igen? Eller betyder det, at den modstand, du som menneske uangiveligt oplever, uanset hvor godt du pakker dig ind i kager og kabel-tv eller økologisk naturfarvet undertøj udviklet under en meditativ proces, gør dig til et bedre, stærkere og klogere menneske?

Min tvivl går på om modstand i sig selv gør noget godt for os – eller om det ikke i høj grad afhænger af, om vi har lært at tackle modstanden?

Jeg har som selvstændig inden for et kreativt fagområde brugt meget energi på ikke at tage afslag personligt, komme videre og ikke dvæle ved mine nederlag. Og jeg mener ikke årsagen til, at det i dag lykkes (næsten) hver gang er, at jeg er blevet stærk af slag. Det, jeg ikke dør af, gør mig ikke nødvendigvis stærkere. Men min tilgang til en afvisning, kan gøre det.

Insistér på dine egne fornemmelser

OrdPosted by Johanne Boesdal Fri, June 10, 2011 11:03:44

En sidst-på-ugen-opfordring til mig selv og alle jer andre med kriblende fingre og historier i hovedet: Følg dine egne indskydelser og skriv løs! Eller som journalisten og forfatteren Nils Thorsen udtrykker det i den fremragende bog ”Klangen af et menneske” (Ajour, 2003):

”… erfaring er ikke, som i hvert fald jeg troede, da jeg var yngre, stakke af fakta, der ligger lagret i ens hukommelse, parat til brug i nye situationer. Erfaring er gode fornemmelser og skærpede sanser optrænet og udviklet ved, at man igen og igen har lyttet til sine egne impulser og prøvet dem af, så man til sidst – uden at tænke over det – kan mærke, hvad man mener og hvad man tror holder og derfor tør reagere instinktivt på.

Så til dem, der stadig måtte være i tvivl: Der ER ingen voksne. Vi er alle sammen alene hjemme. Og vi bestemmer selv, hvad der står i aviserne, magasinerne og på nettet. Uvidenhed er et glimrende udgangspunkt for mange historier. Det er nemlig det samme udgangspunkt, læserne har, og det er jo dem, vi skal skrive til…”.

En tand for flottenheimer til at være troværdigt...

OrdPosted by Johanne Boesdal Tue, October 05, 2010 12:37:09

Sådan får du flere kunder inden frokost!, bliv kreativ tekstforfatter på en eftermiddag… er den type overskrifter, man møder flest af, hvis man surfer på nettet efter inspiration, rådgivning og kurser inden for kommunikation. Og der er mange, der gerne vil hjælpe dig med din forretning, hvis du vel og mærket har et firmakort i plus ved hånden. Og det er jo super dejligt. Og der er sikkert rigtigt mange mennesker (jeg er selv én af dem), der har fået nye ideer til, hvordan man driver en kommunikationsbiks ved at købe kurser, e-bøger og rådgivning.

Det er ikke indholdet, og de helt sikkert dygtige og gode kræfter, der står klar på den anden side af tilmeldingen til at rådgive og oppeppe, jeg sætter spørgsmålstegn ved. Men løfterne og den utopiske tidshorisont, der ligger i den valgte retorik. Der er en tendens til på nettet at sætte budskaberne retorisk meget mere på spidsen, end de kan bære. Det kan ikke blive innovativt nok, hurtigt nok, fængende nok… ”Hvis ikke jeg lover brugeren, der sikkert kun opholder sig 10 sekunder på mit site, guld bragt ud med et grønt bud inden næste kaffepause, så klikker de bare videre…”

Jeg gør ikke. Faktisk ville jeg blive hængende på et site, der ikke lovede mig færdigheder og resultater på usandsynligt kort tid – men talte til mig i realistiske vendinger om, hvad de kan bidrage med. Og hvad jeg selv skal diske op med, hvis jeg skal rykke mig en meter med deres hjælp.

Måske er det en tekstforfatters lod at stille sig kritisk overfor OPSIGTSVÆKKENDE tekstbudskaber. Men jeg er i hvert fald potentiel bruger og køber af rådgivning m.m., hvis nogen tør tale til mig lige ud af landevejen. Også selvom den er lang og sej og fyldt med småsten.